Książki Dukana - poszerz swoją wiedzę na temat odchudzania!
Nie potrafię schudnąć więcej szczegółów
Nie potrafię schudnąć. 350 nowych przepisów więcej szczegółów
Metoda doktora Dukana więcej szczegółów
Nie potrafię schudnąć. Przepisy specjalnie dla Polaków więcej szczegółów
Dieta proteinowa - ebook więcej szczegółów


Faza nr 1 - faza ataku

Faza uderzeniowa - czyli atakujemy nasze kilogramy! I faza protal jest fazą kluczową z racji tego, iż staje się pewnego rodzaju próbą i testem, czy damy radę przejść cały plan diety białkowej. Została stworzona w oparciu o dogłębną psychoanalizę mechanizmów zachodzących w świadomości człowieka. To w tej fazie chudniemy najwięcej i najszybciej. Rola takiej właśnie tendencji staje się nieoceniona przy motywowaniu do kontynuacji rozpoczętej diety! W czasie fazy uderzeniowej dozwolone jest spożywanie produktów dostępnych z pośród 8 kategorii. Możemy jeść ile chcemy i kiedy chcemy, ale bez względnie nie możemy wykraczać poza granice dozwolonych produktów.
  • mięsa chude (cielęcina, konina, chuda wołowina)
  • ryby (wszystkie ryby są dozwolone)
  • owoce morza (mięczaki i skorupiaki)
  • mięso drobiowe (cały drób poza kaczką i gęsią)
  • podroby (wątroba cielęca, drobiowa, wołowa, ozór)
  • wędliny chude (szynka light, szynka z indyka i kurczaka)
  • chudy nabiał (jogutr naturalny, twaożek bez tłuszczu, serek homogenizowany)
  • jajka (zaleca się spożywanie wyłącznie białkek)
  • plyny (minimum 1,5 litra wody lub gorzkiej herbaty dziennie)


Produkty Dukana - wspomóż realizację swojej diety!
Dietetyczny Olej Cooking Spray więcej szczegółów
Słodzik Huxol 1000ml więcej szczegółów
Drenafast 500 ml więcej szczegółów
Extra Linie - niskokaloryczny cukier więcej szczegółów
Błonnik owsiany więcej szczegółów
Protein Delite 500 g Scitec Nutrtion więcej szczegółów


Faza nr 2 - faza naprzemienna

Faza dla lubiących zmiany! Druga faza diety białkowej, faza naprzemienna składa się już nie tylko z produktów proteinowych. Owszem, zawiera wszystkie elementy obejmujące fazę ataku. Na tym jednak etapie możemy urozmaicić nasze menu o warzywa! Zarówno ugotowane jak i surowe.
Faza naprzemienna charakteryzuje się tym, że jak wskazuje nazwa, dni czysto proteinowe i dni "warzywne" stosować będziemy naprzemiennie w cyklu: 5 dni tylko z białkami - 5 dni białka + warzywa. Nie powinno nikogo zaskoczyć to, że również podczas tego etapu gubienia zbędnych kilogramów doktor Pierr Dukan nie pozostawia nam pełnej swobody w doborze konsumowanych przez nas warzyw:
  • warzywa dozwolone:
    szpinak, pomidory, sałata, rzodkiewka, cykoria
    ogórki, buraki, marchew, szparagi, papryka
  • warzywa zakazane:
    ryż, kukurydza, soczewica, karczochy, kartofle, groch, bób




Faza nr 3 - faza utrwalenia

Faza utrwalania – czyli jemy coraz więcej! Trzecia faza diety białkowej wydaje się być fazą najbardziej kluczową dla całego procesu odchudzania, który w momencie przystąpienia do tego etapu trwa już dobrych kilka tygodni. To właśnie w czasie tego okresu musimy utrzymać wszystkie osiągnięte dotychczas rezultaty by nie poddać się tak znienawidzonemu przez wszystkich otyłych efektowi jo-jo. Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku utrwalenie zdrowych nawyków żywieniowych i przyzwyczajenie organizmu do nowej, lepszej wagi. Faza trzecia diety białkowej powinna trwać proporcjonalnie do wyników dwóch poprzednich faz. Na każdy stracony kilogram powinniśmy zastosować 10 dni fazy utrwalania. Dodatkowo ten etap pozwala nam w końcu na bogate menu spożywanych pokarmów. Nie obejdzie się jednak bez „dziennych” powrotów do fazy uderzeniowej. Lista rzeczy które możemy jeść w czasie fazy trzeciej:
  • Wszystkie produkty z pierwszej fazy protal – uderzeniowej
  • Wszystkie produkty z drugiej fazy protal – naprzemiennej
  • 2 kawałki chleba pełnoziarnistego (porcja dzienna)
  • 1 porcja owoców (poza winogronami, czereśniami i bananami)
  • Produkty bogate w skrobie (ziemniaki, ryż, makaron)
  • Udziec jagnięcy
  • Około 40 gram sera żółtego (porcja dzienna)


Faza nr 4 - faza stabilizacji

Faza stabilizacji – czyli jemy normalnie! W końcu udało nam się dotrwać do ostatniego etapu odchudzania. W momencie przystępowania do końcowej fazy diety białkowej, jesteśmy już posiadaczami idealnej wagi i świetnej sylwetki. Jedyne co zostało do zrobienia to nie pozwolić naszemu organizmowi na ponowne zmagazynowanie niepotrzebnego materiału zapasowego. W tym właśnie zabiegu pomoże nam czwarta faza protal – faza stabilizacji. W czasie jej trwania w zasadzie możemy już jeść wszystko na co mamy ochotę. Jedynymi zakazanymi rzeczami pozostają słodycze i słodkie napoje. Dodatkowo faza ta wymusza na nas stosowanie jednego, czysto proteinowego dnia w tygodniu. Po miesiącach kuracji dietą białkową nie powinno to stanowić żadnego wyzwania i problemu. Dodatkowym nakazem w czasie stabilizacji jest spożywanie 3 łyżek otrębów dziennie. Ważne jest to, że ten etap odchudzania powinien trwać do końca naszego życia. Jego założenia są jednak tak mało inwazyjne, że po pewnym czasie nawet nie odczujemy, że jesteśmy na jakiejkolwiek diecie. Tym bardziej, że brak słodyczy i słodkich napojów w naszym jadłospisie na pewno odbije się korzyścią na naszym zdrowiu. Nie pozostaje już nic innego jak cieszyć się świetną sylwetką i doskonałą wagą. Gratulacje dla wszystkich wytrwałych, którym udało się dotrzeć do fazy stabilizacji!
  • Wszystkie produkty z pierwszej fazy protal – uderzeniowej
  • Wszystkie produkty z drugiej fazy protal – naprzemiennej
  • Wszystkie produkty z trzeciej fazy protal
  • Wszystkie produkty bogate w skrobie
  • Wszystkie warzywa i owoce
  • Każdy gatunek mięsa
  • Wszystkie sery
  • 3 łyżki otrębów owsianych dziennie (KONIECZNA PORCJA DZIENNA!)
  • Zakaz spożywania słodyczy!
  • Zakaz picia słodkich napojów! (dotyczy również słodkiej herbaty i kawy)


Dieta białkowa - podstawowe informacje

Francuski lekarz i dietetyk Pierre Dukan przez blisko 30 lat zajmował się problematyką odpowiedniego żywienia i diet. Konstruując założenia diety białkowej starał się opracować taki plan żywieniowy, który nie narazi naszego organizmu na wyniszczenie, nie doprowadzi do niedoboru witamin ani do anemii, a jednocześnie będzie skuteczny w pozbywaniu się zbędnego materiału zapasowego.

Jednym z podstawowych założeń francuskiego lekarza było to, że na skuteczność lub nie konkretnego planu żywieniowego ogromny wpływ posiada dyskomfort osoby odchudzającej w czasie stosowania diety. Analizując zachowania pacjentów od strony psychologii skonstruował plan, który nie wymaga ogromnych wyrzeczeń, nie wiąże się w żadnym stopniu z bezustannym uczuciem głodu oraz z uwagi na szybkie tempo utraty wagi w początkowych stadiach, mocno motywuje i utwierdza w słuszności odchudzania.

Z punktu widzenia składników odżywczych, dieta białkowa opiera się na zastąpieniu produktów bogatych w węglowodany posiłkami proteinowymi, składającymi się głównie z białek. Cechą charakterystyczną węglowodanów jest pobudzanie naszego organizmu do produkcji dużych ilości cukru. To z kolei przyczynia się do wzrostu masy ciała i produkcji tłuszczów zapasowych, które odkładają się w naszym organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Proteiny są najtrudniejszym do przetrawienia składnikiem odżywczym. Do całkowitego przetrawienia białka nasz organizm musi zużyć znacznie więcej energii niż na przetrawienie takiej samej ilości węglowodanów lub tłuszczy. Powoduje to, że do procesu trawienia pobiera energię ze zmagazynowanych rezerw tłuszczowych. To dosyć niewiarygodne, ale prawdzie. Chudniemy jedząc! Zjawisko to określa się mianem kalorii ujemnych.

Proteiny, czyli tak zwane białka proste, zbudowane z aminokwasów, to związki których szukać powinniśmy przede wszystkim w koninie, wołowinie, drobiu, owocach morza oraz wszystkich rodzajach ryb (między innymi dorsz, tuńczyk, makrela łosoś). W przyrodzie występują jeszcze białka pochodzenia roślinnego. Nośnikami tych związków są przede wszystkim wszystkie rośliny strączkowe i zboża (między innymi bób, fasola, groch, pszenica). Plan diety białkowej zaleca jednak całkowite wykluczenie roślin strączkowych i zbóż z uwagi na zdecydowanie zbyt dużą zawartość węglowodanów.

Francuski dietetyk założenia swojej diety białkowej zbudował w oparciu o tezę, że nasz organizm najefektywniej i najbardziej optymalnie przyswaja kalorie w momencie, gdy dostarczamy mu tłuszczów, węglowodanów i białek w proporcjach 3-2-5. Ograniczenie dostarczania któregokolwiek z wyżej wymienionych składników powoduje zachwianie efektywności przyswajania kalorii. Sytuacja nasila się w momencie ograniczenia dwóch z trzech składników. Wynika z tego, że jeżeli będziemy spożywać wyłącznie białko, przyswajanie kalorii znacząco się obniży. Trawiąc białka, nasz organizm zmuszany jest do rozdrabniania długich i skomplikowanych łańcuchów aminokwasów. Czynność ta wymaga dostarczenia sporych nakładów energii, które pobierane są w tym wypadku z tkanki tłuszczowej.

Inną pożądaną własnością białek jest fakt, że ułatwiają one wydalanie moczu a co za tym idzie nie magazynują zbędnej wody w organizmie. Takie magazynowanie, zwłaszcza u kobiet, bardzo często jest przyczyną przybierania na wadze.



Poszczególne fazy


Sprawdź aktualny ranking tabletek wspomagających odchudzanie. Zestawienie konstruowane jest na podstawie analizy indywidualnych ocen użytkowników korzystających z poszczególnych preparatów.

Informacje




Przepisy



Polecane strony