page-4-img-5-big

Białka, węglowodany, tłuszcze

Warunkiem całkowitego zrozumienia idei i istoty zbilansowanego programu żywieniowego jest poznanie bardziej szczegółowych informacji o białkach, tłuszczach i węglowodanach. Z tych właśnie składników, w odpowiednich proporcjach, składają się wszystkie spożywanie przez nas produkty i potrawy. Dawne podejście do diet polegało na ciągłym obniżaniu przyjmowanych przez nas kalorii. Dzisiejsza dietetyka wytworzyła już jednak całkiem nowe spojrzenie na kwestię chudnięcia. Większe znaczenie od samej ilości przyjmowanych kalorii ma czas przyjmowania oraz proporcje rodzajów składników odżywczych. Zasada ta została również wykorzystana przy okazji konstruowania diety białkowej przez Pierra Dukana. W całości opiera się na rodzaju przyjmowanych składników, a nie na liczeniu kalorii. Spróbujmy teraz przybliżyć poszczególne związki, czyli węglowodany, białka i tłuszcze.

page-4-img-5-big

 

WĘGLOWODANY
Węglowodany, możemy podzielić na dwie kategorie. Cukry złożone i cukry proste. Te pierwsze możemy znaleźć na przykład w roślinach strączkowych, czy zbożach. Niewątpliwą zaletą węglowodanów złożonych zawartych w roślinach jest fakt, że znacząco nie podnoszą one poziomu insuliny w naszej krwi.Drugą kategorię węglowodanów – cukry proste, znajdziemy przede wszystkim w słodyczach, chipsach, białym pieczywie i alkoholu. weglowodany Związki te są dostarczycielem ogromnych zasobów energii. Dlatego spożywanie ich zaleca się głównie sportowcom i osobom młodym. W odróżnieniu jednak od cukrów złożonych, proste w bardzo znaczącym stopniu przyczyniają się do zrostu produkcji insuliny, co z kolei prowadzi do powstawania i odkładania się w naszym organizmie tłuszczu. Dlatego właśnie, jeżeli nie uprawiamy bardzo dużo sportu, spożywanie posiłków bogatych w cukry proste bardzo szybko doprowadzi do zwiększenia się masy naszego ciała. Z tego względu węglowodany wprowadzane są w planie diety białkowej powoli i stopniowo.

 

TŁUSZCZE
Kolejnym omawianym składnikiem odżywczym są tłuszcze. Podobnie jak w przypadku węglowodanów tłuszcze możemy podzielić na dwie kategorie. Tym razem jednak podział wynika nie tylko ze struktury związków, ale także ze źródła pochodzenia. Jak się już zapewne domyślacie są to tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Pierwsze znajdziemy przede wszystkim w maśle, wędlinach, śmietanie, mleku, pasztetach. Tłuszcze zwierzęce mają bardzo niekorzystny wpływ na naszą wagę i zdrowie, dlatego ich spożycie zawsze (nie tylko w okresie odchudzania) powinno być ograniczane do niezbędnego minimum. Zaleca się bowiem spożywanie tłuszczy zawartych w mięsie ryb. Chodzi tu szczególnie o gatunki posiadające tak zwaną niebieską skórę. Wynika to z faktu, że tłuszcze rybne zawierają bardzo zdrowe kwasy omega 3 i 6 które działają zapobiegawczo między innymi przed miażdżycą i nadciśnieniem. Doktor Dukan ostrożnie podchodzi również do spożywania tłuszczy pochodzenia roślinnego. Zaleca znaczące ograniczenie, zwłaszcza w początkowych stadiach odchudzania. Ogólnie rzecz ujmując, tłuszcze są składnikiem bardzo kalorycznym, który mocno zwiększa bilans kaloryczny spożywanych przez nas posiłków. Dodatkowo warto jeszcze dodać, że jest to związek, który najszybciej i najprościej odkłada się w naszym organizmie w postaci materiału zapasowego.

 

BIAŁKA
Ostatnim składnikiem odżywczym są białka. Jednym z rodzajów białek są znane na pewno wszystkim proteiny. Bardzo bogatym źródłem protein jest mięso (chudy drób, podroby, ryby o białym mięsie, konina, wołowina) nabiał(głównie białka z jajek) owoce morza (kraby, krewetki). To właśnie głównie na tym związku oparł się Dukan tworząc założenia diety białkowej. Cały plan diety dukana aż kipi od protein w czystej formie, których źródłem są wszystkie wymienione wyżej produkty. bialka Francuski dietetyk nie jest jedynym, który zaleca spożywania białek. W ślad za nim idzie bardzo wielu specjalistów. Wynika to między innymi z faktu, że białka przyswajają się najdłużej. Na ich strawienie organizm potrzebuje stosunkowo więcej czasu i energii. Co za tym idzie dłużej czujemy się nasyceni, a dodatkowo jeszcze zużywamy energię zapasową (tak zwane kalorie ujemne). Co więcej, białka są jedynym z trzech składników odżywczych, który jest nam absolutnie niezbędny do życia!

About admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*